ICT en kantoorautomatisering: een kat in de zak
Wat dus echt irritant is met de ICT is dat het ‘gewoon’ moet werken, zo ingewikkeld niet zou moeten zijn, terwijl je leverancier meteen een contract voor meerdere jaren wil afsluiten en je zelf eigenlijk geen idee hebt wat je nu precies koopt. En dus ook niet weet of je waar voor je geld hebt of de spreekwoordelijke en veel te dure kat in de zak hebt gekocht.
Achteraf weet je het wel. Misschien vooral op gevoel zoals je nu wellicht deze blogpost leest omdat je op zoek bent naar houvast bij het kiezen van een ICT-leverancier.
Dan toch maar uitzitten…
Maar goed, eenmaal je keuze gemaakt en contract getekend ga je er met volle energie tegenaan. Hoe dan ook ben je met je contract voor de komende jaren gebonden. En dus maak je er het beste van en leg je je omgeving en zeker jezelf uit dat het zo erg niet is. Als je niet oppast ontwikkel je een soort Stockholm-syndroom ten aanzien van je ICT-provider waardoor je alles maar accepteert of vergoelijkt.
Hmmm… kan dat niet anders?
Ja natuurlijk kan het anders. En dat zou geen nieuws moeten zijn. Als je een auto uitzoekt kan en mag je ook proefrijden. Dus waarom niet bij de keuze voor je kantoorautomatisering? Werkplekken, data-opslag, beheer, etc. Probleem is alleen dat een auto heel tastbaar is en qua functie duidelijk omlijnd is. Al was het maar vanwege de wettelijke eisen aan een auto.
En het onderhoud is ook een vrij duidelijk verhaal. Voor standaard zaken als nieuwe remschijven en een onderhoudsbeurt kan je vooraf vragen wat het kost.
Als je zoekt naar een nieuwe inrichting van je ICT, dan wil je eigenlijk ook zoiets, toch? Maar ja, dat is toch even wat anders dan een auto blijkbaar.
Een kat een kat noemen
Wellicht valt het toch wel mee met die verschillen tussen auto’s en ICT-inrichting. Beide zijn immers middelen die een doel dienen. En alle bedrijven zijn in de basis voor 70% in opzet en structuur gelijk aan elkaar. Doe daar nog 20% bij voor vorm en uitstraling waar je ook duidelijk varianten in ziet, dan hou je nog 10% echte verschillen over.
En dan is het opeens net zo overzichtelijk als bij een auto. Die 70% zijn de basics zoals motor, remmen, stuurinrichting, uitlaat etc. Die 20% voor vorm en uistraling is een sportwagen, een SUV of een bestelwagen en die laatste 10% is dan het echte maatwerk: keuze kleur, spoilers, leuke velgen en dat soort dingen.
Wat het probleem is in ICT-land is dat elke klant als iets speciaals wordt gezien / gemaakt en dus alles steeds opnieuw wordt uitgevonden en ingericht (en da’s ook zeker niet erg als je op uurbasis werkt….).
Maar dat is dus onzin: een template voor een goed ingerichte server kan je oneindig vaak uitrollen en de eisen voor informatiebeveiliging zijn ook zo goed als overal hetzelfde. Waar we mee willen zeggen: als je in vaste stappen en componenten denkt zoals een auto ook op een lopende band gebouwd wordt, dan heb je het eigenlijk altijd over hetzelfde.
Purrrfect
Dus wat je zoekt is een combi van:
-
- vaste bouwstenen / componenten
- modulaire opzet
- een ‘lopende band’ om snel en flexibel te produceren
- de optie om nog hele specifieke details aan te brengen
- aantoonbare standaarden om het eindproduct te toetsen
Dan kan je ICT aanbieden alsof je auto’s verkoopt. Met zo’n leuke configurator om snel een opzet door te rekenen.
Proberen zonder kater
Makkelijk is zo’n opzet niet te vinden. Het zelf maken is nog lastiger. Maar dat is wel wat we gedaan hebben in onze 10+ jaar van ons bestaan. En ook nog steeds elke dag aan verder bouwen, want de wereld verandert snel en het kan altijd nóg een stapje beter, sneller of meer gestandaardiseerd / gepersonaliseerd.
Nieuwsgierig? Profiteer van de mogelijkheid om gratis uit te proberen. Dat betekent dat wij jouw opgeving opbouwen en je zonder verplichting kunt testen of alles goed werkt. Lees hier verder over de gratis PoC.
Mail naar sales@codesk.nl
Of bel 088 - 188 1999
Wil je liever nog niet met een sales in gesprek maar eerst antwoord op je IT-vragen? Dat kan! Plan dan een gesprek met Ben, onze CTO. Hij heeft alle IT-antwoorden.