Password reset
Password vergeten? Inloggen werkt niet?
Via deze weg heb je zo een nieuw wachtwoord.
Optie 1 – Je hebt een account via CoDesk en gebruikt geen Microsoft 365
Jij kan gebruiken mag van de Self Service Password Reset (SSPR) service van CoDesk.
Wat heb je nodig? Je loginnaam (meestal je e-mailadres) bij CoDesk én je mobiele telefoonnummer is (via ITM) geregistreerd.
Als dat zo is, dan vu je je e-mailadres in via https://sspr.codesk.nl. Je krijgt een SMS met verdere instructies.
Werkt deze optie niet en krijg je geen SMS? Ga dan naar de ITM’er van jouw organisatie.
Die kan jouw wachtwoord resetten én jouw mobiele nummer vastleggen. Daarna kan je het voortaan wel zelf.
In geval van nood kan je contact opnemen met de servicedesk voor een password reset, maar let op: daar zijn dan kosten aan verbonden.
Optie 2 – Je gebruikt een Microsoft (365) account
Als je geen aparte diensten van CoDesk gebruikt of CoDesk diensten in combinatie mét Microsoft 365 diensten, dan kan je de Self Service Password Reset (SSPR) service van Microsoft gebruiken.
Gebruik deze link https://passwordreset.microsoftonline.com en volg de instructies.
Werkt deze optie niet? Ga dan naar de ITM’er van jouw organisatie.
Er is mogelijk een ander beleid van toepassing. De ITM’er kan je verder helpen.
In geval van nood kan je contact opnemen met de servicedesk voor een password reset, maar let op: daar zijn dan kosten aan verbonden.
Een goed wachtwoord instellen: waar moet je aan denken?
Een goed wachtwoord bestaat uit een reeks met minimaal 3 van deze 4 opties (om ‘complexiteit’ af te dwingen):
- kleine letters
- hoofdletters
- cijfers
- leestekens / ‘vreemde’ tekens
Hoe langer het wachtwoord, hoe beter het is, maar 8 is wel het echte minimum. Bij PIN codes is 6 karakters tegenwoordig de standaard en voor wachtwoorden is het beter om er een zinnetje van te maken. Dat is veel makkelijker lang te maken en te onthouden dan een nietszeggende karakters achter elkaar.
In toenemende mate wordt er bij het instellen van wachtwoorden, naast controle op complexiteit, gecontroleerd op patronen. Deel van de eigen (account) naam en simpele patronen als ‘ABCD’ of ‘1234’ zijn dan niet toegestaan. Ook worden bij steeds meer toepassingen bepaalde woorden uitgesloten, denk aan ‘Welkom’, ‘wachtwoord’, ‘hallo’ of het jaartal.
Voor het beheer van wachtwoorden en MFA codes voorziet CoDesk desgewenst ook in een online wachtwoordmanager op basis van Bitwarden.
Eh…. mijn vraag staat er niet bij
Stuur dan een e-mail naar service@codesk.nl
en stel dan steeds per e-mail één vraag
Bij échte spoed: bel 088 – 188 1991