Weg met die troep
SPAM is er in vele vormen. Bijvoorbeeld die met schreeuwende onderwerpen dat je een flink bedrag hebt gewonnen, met cyrillisch schrift of waarschuwingen dat je creditcard verloopt met een vage link er in. Dit worden wel phishing en/of malware mails genoemd. Soms is het ook gewoon ‘reclame’ van allerlei commerciële partijen waar je niet om gevraagd hebt.
Inmiddels weten de meeste mensen wel dat je beter niet reageert op mail waar je niet op zit te wachten. Liever hebben we deze ongewenste e-mails helemaal niet, dus dan is een standaard reflex:
SPAM-filters
Even googelen en je hebt verschillende overzichten van (gratis) SPAM-filters zo in beeld. En in hetzelfde tempo komen (hopelijk) ook de “maar’s” in je hoofd:
- Maar ‘gratis’ bestaat toch niet? Welke is dan goed, makkelijk, betrouwbaar etc?
- Maar hoe stel je die dan goed in zonder dat de mails die ik wél wil zien, per ongeluk ook als SPAM worden aangemerkt?
- Maar als het zo simpel werkt, waarom is het dan niet standaard al geregeld?
Terechte vragen en bezwaren die je ICT-partner voor je moet kunnen beantwoorden.
Indien je niks hebt ontvangen, kijk dan eerst in de SPAM-box!
Ken je die ‘waarschuwing’? Komt blijkbaar veel voor en kost dan vast en zeker ook veel tijd. Het grappige is dat de afzenders die daar voor waarschuwen, vaak zelf de oorzaak zijn. Beter hadden ze wat meer tijd in DNS-beheer gestoken, want hier gaat het bijna altijd fout. Aan de kant van de afzender, niet aan de kant van jouw ontvangende mailprogramma.
It begins with DNS
Als dit probleem ook geldt voor de mail die jij verstuurt en de boel bij jouw klanten of contacten in de map ‘Ongewenste Items’ ploft, dan loont het de moeite (en de kosten) om je DNS-instellingen goed neer te zetten. Dat geldt zeker bij gebruik van externe tools als Mailchimp, marketing tooling (Hubspot, Active Campaign, etc) of je online boekhoud- of CRM-applicatie.
En dat moet je dan idealiter niet vragen aan je bouwer van jouw website. In veel gevallen beheert die partij ook jouw internetdomein / maildomein, maar goed DNS-beheer en websites bouwen zijn 2 heel verschillende dingen. Daarom bouwen wij zelf ook geen websites….
Is het duur om SPAM te voorkomen?
Wij vinden van niet. Het wordt pas duur -of beter- tijdrovend als je er geen verstand van hebt.
Het voorkomen en onderscheppen van SPAM vindt op meerdere plekken plaats. Aan de kant van DNS, aan de kant van jouw provider en die van de andere partij, de tussenliggende mailservers en eventuele SPAM-filters. En welke mailapplicatie je gebruikt is ook nog een dingetje. Het vergt dus best wat kennis om die keten(s) te begrijpen, de diagnostiek te kunnen uitvoeren en daarna de zaken goed in te richten én bij te houden.
Aan de uitgaande kant is het bijvoorbeeld zaak om de registratie van je maildomein bij een partij met kennis onder te brengen en de achterliggende web/applicatiehosting goed te regelen. Daarna is het belangrijk de ‘reputatie’ van je domein en settings regelmatig te controleren. Is je reputatie niet goed, dan in de kans dat jouw mails bij de ontvanger in de “ongewenste mail” komen groter. Daarmee wordt DNS steeds belangrijker voor beveiliging en anti-SPAM maatregelen (SPF, DKIM, DMARC etc).
Aan de ontvangende kant is een goed spamfilter nodig. Geconfigureerd en wel. En met regelmatig onderhoud, want de wereld verandert snel. En ook wel fijn: iemand die de logs kan lezen als je toch een keer iets te veel binnen krijgt. Of erger: te weinig binnen krijgt. De logs van een SPAM-filter zijn erg cryptisch als je niet weer wat je er in moet lezen. Moet je ook niet zelf willen doen dus.
Hoe duur?
Maar hoe duur is niet duur dan precies?
Nou, wil je bijvoorbeeld dat wij jouw domeinregistratie / beheer, webhosting en SPAM-filter regelen? Dan kan dat al voor €17,50 per maand en heb je er geen omkijken meer naar. En dan fixen we ook jouw DNS-settings.
Gemiddeld uurtarief voor een Nederlander is volgens het CBS 25 euro per uur. Dus voor minder dan 1 uur van 1 van je medewerkers per maand is alles geregeld. Dat is niet duur toch?
En dat ging alleen nog maar over e-mail
Nooit geweten dat er nog zo veel te regelen is, voor iets simpels als e-mail? En dan te bedenken dat we nu alleen nog maar dát (e-mail) besproken hebben … en er is nog zoveel meer. We vertellen je er graag meer over.
Mail naar sales@codesk.nl
Of bel 088 - 188 1999
Wil je liever nog niet met een sales in gesprek maar eerst antwoord op je IT-vragen? Dat kan! Plan dan een gesprek met Ben, onze CTO. Hij heeft alle IT-antwoorden.