Wij zijn gestopt met planning. Nou ja, we zijn gestopt met het noemen van datum van oplevering van nog niet geautomatiseerde zaken.
Wat wij anders doen is -zo mogelijk- alles automatiseren. Dat maakt het uitrollen van bijvoorbeeld servers, applicaties en instellingen voor onze klanten eenvoudig. Uitbreiden van de omgeving is ook simpel als het met een druk op de knop kan (die je aan klant kan geven). Daarbij voorkomt het ‘human error’ en zorgt het dat je zaken kan overdragen. Scripts en programmeercode kan je namelijk teruglezen. En de paradox is dat je na automatiseren juist wél een planning kan geven. Geen vuiltje meer aan de lucht.
Slim automatiseren vraagt echter veel meer uitzoekwerk dan simpel iets installeren, zeker bij nieuwe onderwerpen waar nog het nodige getest en getuned moet worden. Tel daar de benodigde input van aanvrager en leveranciers bij op en je hebt een verzameling variabelen waar je nauwelijks invloed op hebt. Natuurlijk kan je op basis van ervaring wel iets zeggen over doorlooptijd maar alleen in zeer ruime bewoordingen. Vastpinnen op een specifiek moment gaat niet. Doe je dat wel, dan ben je lucht aan het bakken, bouw je luchtkastelen of je doet aan luchtfietserij. Er zit in ieder geval een luchtje aan zo’n planning.
De problemen zijn niet van de lucht als je je toch laat verleiden om voor nieuwe onderwerpen een in de lucht geschreven datum te noemen. Die datum wordt dan nogal eens aan een afnemer aan het eind van de keten gemeld als harde datum, met vaak nog een extra positieve draai er aan. Dan zijn wij de gebeten hond als de uit de lucht gegrepen datum niet gehaald wordt. Extern gebakken lucht is dan opeens ons probleem.
We zijn CoDesk begonnen met een aantal harde afspraken. Die afspraken waren onder andere dat we geen ‘vaporware’ verkopen, dat nee zeggen ook een optie is en dat er voldoende tijd moet zijn om even lucht af te blazen. Anders hadden we net zo goed weer voor een baas kunnen gaan werken toch? We hebben daarom besloten geen tijdsindicaties meer af te geven. Iets is pas af als het écht af is. Daarna plan je pas een migratie, aanpassing of whatever er moet gebeuren. We heten namelijk CoDesk en niet Fried Air BV.