Bij CoDesk hebben we standaard uitgebreide back-ups draaien, zeker voor bestanden en mail.
Servers voor klanten voorzien we standaard van een 7-daagse back-up. Dat is voor algemene doeleinden en ‘disaster recovery’ voldoende.
Klanten die bij ons aankloppen voor een restore van data op hun applicatie- of databaseserver helpen we direct natuurlijk, maar we moeten de back-ups er wel even bij pakken en dat kost tijd. En dat kan veel makkelijker.
We merken dat klanten soms geen enkel idee hebben van de mogelijkheden en erger: de risico’s.
Zaken die door een applicatieleverancier geregeld of -op zijn minst- verteld zouden moeten worden. We hebben echter meerdere keren gezien dat documentatie van applicaties bij oplevering door de leverancier gewoon niet compleet is. Onderdelen over back-up en/of onderhoud van de database worden gewoon niet ingevuld!
En de klant denkt dat alles wel geregeld is. Het is toch alsof je op een bananenschil op straat afloopt en alvast begint met balen: O nee hé, daar gaan we weer….
Onderhoud en back-upintervallen
Bijna elke applicatie heeft een database waar gegevens in opgeslagen worden. Onafhankelijk van het type database zijn er aantal dingen geregeld moeten zijn.
Vaste onderdelen zijn een back-upplan en onderhoudsplan.
Genezen is goed
Het back-up-plan vertelt over wat er in back-up moet zitten en hoe vaak, wanneer en in welke vorm die back-up moet draaien. En wie gaat het controleren?
Bij een back-upplan hoort ook een scenario voor restoren van de back-up. Restores moet je daarbij ook testen. Wie gaat dat doe en hoe?
Maar voorkomen is beter
Een onderhoudsplan gaat over periodieke werkzaamheden aan de database. Denk aan het bijwerken van indexen om het zoeken sneller te maken, het defragmenteren van data of het comprimeren van de database. Alles om corruptie te voorkomen en de performance van de database goed te houden.
Moet CoDesk dat dan niet doen?
Dat zou je kunnen denken op het eerste gezicht. Maar het is niet zo simpel.
Elke applicatie kent specifieke technische eisen ten aanzien de onderliggende database. De branche waarbinnen de applicatie draait is ook nog factor van belang. Uitzendbureaus draaien maandelijkse verloningen, logistieke bedrijven werken met dagelijkse batches voor transport, accountants werken doorlopend aan dossiers. Allemaal uniek in het gebruik van de database. Dat bepaalt wanneer en hoe vaak back-up gemaakt kan en moet worden.
CoDesk host meer dan 300 applicaties. Het is ondoenlijk om voor alle applicaties te achterhalen op welke manier de programmeur van de applicaties met de database werkt. Elke type database heeft daarbij ook nog specifieke eigenaardigheden en ‘best practices’.
En los van de techniek: CoDesk heeft in de meeste gevallen ook geen toegang tot databases van klanten. En als CoDesk dat wel heeft: hoe moet CoDesk voor haar klanten de integriteit van de data beoordelen? Dat kan alleen als je bijvoorbeeld inhoudelijke dossierkennis hebt.
Dan is er nog het punt van budget: wat mag het kosten? Technisch kan alles, dus alles kan met een goud randje. Maar is dat nodig? Wat past is uiteindelijk de keuze van de klant..
Geen utopie
We hebben klanten die het leuk voor elkaar hebben. In veel gevallen hebben we daar ook kunnen helpen (en dat doen we graag). Back-ups worden dan zo gemaakt dat de klant zeer beperkte of in ieder geval te accepteren schade lijdt als een database weigert. De back-ups moeten ook op een plaats staan waar de klant zelf direct een restore kan starten, zonder eerst ons te moeten bellen. Dat scheelt ook weer ‘downtime’.
Dat is echt geen utopie en het vraagt vaak ook maar een beperkte investering. En dat is voornamelijk een investering in tijd: tijd om er eens goed voor te gaan zitten.
Checklist voor back-ups
Niets vergeten?
- Back-up plan (wat, hoe, wanneer en naar waar)
- Onderhoudsplan (passend bij soort database en gebruik)
- Back-up monitoring
- Periodieke restore check
- Methode om integriteit te testen na restore
Vraag je applicatieleverancier!
Ga met je applicatieleverancier aan de slag. Ervaring leert dat je best een passend antwoord krijgt als je er specifiek naar vraagt.
En met overleg met de applicatieleverancier kunnen we helpen.
Met automatisering kunnen we helpen. Met monitoring kunnen we helpen. Maar zelf beginnen met de vragen te stellen: dat moet je zelf doen.
Toch geen bevredigend antwoord van je applicatieleverancier gekregen?
Neem contact met ons op!
Bel 088-1881999 of mail sales@codesk.nl